Strandon

Nagyon szép és vízben gazdag helyen élünk… persze ez a júliusi esőzések után hathat pikírt mondatként is, de nem ez a mondat, és a cikk lényege!

A helyi adottságainknak köszönhetően rengeteg lehetőségünk van találkozni vízfelülettel. A kis dunai holtág a nagy-Duna, a varsányi és környékbeli bányatavak, a vadvizek, vadkempingek, és egy magán tó a kínálat része! És nem beszélve a Velencei-tóról, ami szinte egy „köpésre” található tőlünk.

Azt gondolnánk ennyi vízi lehetőség mellett az itt lakók profi vízi emberek. Sajnos az elmúlt évek nyarainak a statisztikái nem ezt mutatják. Bármennyire is nyílt vizek mellett növünk fel hajlandóak vagyunk elfeledkezni egy alapvető dologról:- a természet tisztelete. A túlélési ösztönünk elkopott a városi élet gyakorlása közben, hisz már nem a vízen élünk nem halászatból tartjuk el a családunkat, és valljuk, be a természetes vizek helyett szívesebben megyünk egy medencékkel teli aqua parkba fürdeni. A természetes vizeink már nem makulátlan tiszták. Bár bőven alkalmasak a fürdésre, de iszaposak, tele vannak kagylókkal, hínárral stb… elkényelmesedtünk.

Annak, aki mégis a nyílt vizet válassza, íme, néhány fontos gondolat, ami talán egy szép emlékké teszi a strandolást, és nem egy rossz napként marad meg a hozzátartozóink emlékében.

Az első veszélyforrás a társaság, a habitus, és az ital. A legtöbb áldozatott ez a hármas kombó szedi. Az én is tudok itt fejest ugrani dolog… Aztán nem sikerül… a megfelelési kényszer. Soha sem szabad elragadtatni magunkat.

A másik alapvetés a forró partról a vízbe ugrás… hiába sulykolják belénk évekig, hiába tudjuk álmunkból felkeltve, hogy nem szabad mégis megtörténik. Vagyis felhevült testtel nem ajánlatos a vízbe ugrani, mert ilyenkor ereink kitágultak, vérnyomásunk alacsony. Ha hirtelen lehűtjük meleghez hozzászokott testünket, az könnyen reflexes szívmegálláshoz vezethet.

Ehhez kapcsolódik a bányatavak speciális közege. Sokan hallnak meg úgy, hogy ugyan lehűtik magukat vízbe ugrás előtt, és betartják a szabályokat, de olyan mélyre jutnak egy egy ugrás következtében ahonnan nincs vissza út. A dolog miértje pedig a bányatavak víz beáramlásában rejlik. Ugyanis ezek bármekkora felületen is terülnek el: kutak! És mint természetes áramlású kutak a mélyből feltörő jéghideg víz, ami táplálja a párolgásukat. Hiába hűtjük le a testük 34 ről 25 re ha 4 méterrel a felszín alatt alig 4-5 fokos a víz hőmérséklete…..A hő különbség itt is olyan mintha a forró partról ugranánk a vízbe….

A legnagyobb veszélyforrás mi magunk vagyunk. Sokszor kalibráljuk az erőnket felül. Sok olyan eset van amikor az úszó mindent jól csinál minden szabályt betart, de elkészül az erejével és olyan szinten kimeríti az erőtartalékait, hogy nem képes a felszínen maradni…. Mindig oda kell figyelni a felező távra ahonnan még vissza tudunk érni a biztonságos partra.

A biztonságos part nyáron korántsem bánik velünk, kesztyűs kézzel! A legfontosabb dologról a napról hajlandóak vagyunk megfeledkezni. A mértékletesség sok kellemetlen dologtól mentene meg minket, de nyár van, végre süt a nap és különben is mire hazaérünk, le kell barnulni, mert a kollégáknak meg kell mutatni… sokszor azonban a napozóágyról egyenes út vezet egy kórházi ágyra!

Az egyik leggyakoribb probléma a felhevülés Ilyenkor fordulhat elő a hőgutának nevezett kellemetlen állapot. Ilyenkor a verejtékünk – mely teljesen természetes testhőmérséklet csökkentő reakció – nehezebben tud elpárologni, így a szervezetünk nem hűl le megfelelően.  A tünetei a következők: fejfájás, száraz, forró bőr, nehézlégzés, pulzusunk felgyorsul, és ájulás lehet a vége.

A teendők a következők:

  • Hűvös, sötét helyre feküdjünk!
  • Igyunk sok folyadékot!
  • A borogatás is nagyon jót tesz – hiszen hűt.

 

Ha úgy érezzük, fáj a fejünk és szédülünk, akkor úgy mondjuk „megsütött a nap „Ilyenkor azonnal árnyék, és hideg borogatás. Ha minden figyelmeztető jel ellenére mégis pórul jártak, napszúrás esetén a következőket tehetjük:

  • Feküdjenek hűvös helyre, lehetőleg árnyékba, sötét szobába
  • Igyanak sok folyadékot, leginkább ásványvizet
  • Kérjenek meg valakit, borogasson be bennünket.

 

Legközelebb, ha megint hosszú időt akarnak tölteni a napon, tegyenek a fejükre egy tökfödőt (sapka, kendő, szalmakalap).

Mindkét betegség a hőszabályozás súlyos zavara, mi csak termeljük a hőt, de nem tudjuk leadni.

Néhány folyadékpótlási tanács következik: jó minőségű, szomjoltó legyen – ebből következik, hogy a cukros üdítő nem megfelelő, ezen kívül még, hizlal is.

Hőmérséklete 12 fok körül az ideális. A csapvíz, esővíz szennyezetnek tekinthető, ne habozzunk egy-két száz forintot költeni palackozott vízre! Az alkohol a szervezettől csak vizet von el. A napon felmelegedett, kimerült szervezett, az üres gyomor mind a gyorsabb felszívódást, gyorsabb hatást segít elő, azaz már csekély mennyiségű alkohol is kellemetlen következményekkel járhat.

Ne legyünk egocentrikusak, ne higgyük, hogy csak mi lehetünk betegek. Kedvenceink kutyáink, cicáink sem szeretik a tűző napot, vagy párás, meleg levegőt. Ami nem jó nekünk, nekik sem túlkedvező. Így tehát ne szúrjunk ki velük, hiszen ők miattunk mennek ki a napra. Mit tehetünk? Ne hagyjuk a kocsiban, ne napoztassuk, s a testmozgást hagyjuk meg az esti órákra! A kutyák talppárnája nem bírja a forró aszfaltot, betont! Fontos, hogy amikor este már nem tűz a nap akkor is megég a talpuk, mert az aszfalt és a beton sugározza vissza a meleget!A séta inkább a hajnali órákban legyen! Az ebeknél hőguta esetén a legjellemzőbb tünetek: gyengeség, bágyadtság, hányinger, mozgászavar, ájulás. Ellenszere a bőséges itatás, testét locsoljuk le, vigyük állatorvoshoz. Figyelem! Négylábú barátunk egy ilyen napszúrással egybekötött túlmelegedésbe könnyen belepusztulhat!

Természetesen a vízparton eltöltött idő nem lesz rémálom, ha odafigyelünk a szervezetünk jelzéseire és alaposan megismerjük a környezetünket! Fontos dolog a hidratálás az árnyékolás, és a test hő lehűtése a vízbe való érkezés előtt….

Nyári ételmérgezések

nyári szezonban jellemzőek az ételmérgezések, amelyek többségéért a szalmonella baktériumok felelősek. Ezek szaporodásához kedvező feltételeket biztosít a meleg, az étel higiénés szabályok figyelmen kívül hagyása. A magunkkal vitt ételek a párás melegben hamarabb romlanak a szokásosnál. A hűtőtáska jégakkuja sem bírja a tűző napon pár óránál tovább. Ezt bele kell kalkulálni a strandolás időtartamába, és inkább költsünk többet, és együnk frissen sült ételeket a büfében mintsem a kórházban töltsük a szabadságunk maradék idejét! A tartós kánikula kedvez más vírusoknak is, így ebben az időszakban kifejezetten magas a hőemelkedéssel, hasi és gyomor fájdalommal, valamint hasmenéssel, bélhuruttal járó betegségek aránya. Kellő odafigyeléssel, és a szabályok betartásával természetesen a nyaralás vagy strandolás a nyár legjobb elfoglaltsága. Csak odafigyelni…. odafigyelni.

Bogya Károly

 

 

 

 

0 Comments

Leave a reply

Honlapunk cookie-kat használ. A weboldal böngészésével hozzájárulsz a sütik használatához.
Cancel